„UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE” - COMENIUS                       english   polski

W roku szkolnym 2008/2009 Szkoła Podstawowa im. płk. M. Sołtysiaka "Barabasza" w Daleszycach przystąpiła do programu Comenius, który jest realizowany w ramach programu "Uczenie się przez całe życie".

Temat projektu: Podróżujmy Wehikułem Czasu po naszych krajach sprzed i po przystąpieniu do Unii Europejskiej"

Grecja - koordynator projektu

Partnerami projektu są szkoły z: Niemiec, Łotwy, Portugalii, Rumunii, Turcji i Polski.

Czas trwania projektu: 2 lata

Konkretne cele partnerstwa:

  1. Szansa na odkrywanie ciekawych aspektów różnorodności kultur i społeczności.
  2. Wprowadzanie i realizowanie europejskiego wymiaru edukacji w naszych szkolnych programach nauczania.
  3. Dzielenie się wiedzą dotyczącą różnorodnych stylów uczenia się, pogłębianie wiedzy, kompetencji i umiejętności nauczycieli, zwłaszcza w zakresie edukacji interkulturowej.
  4. Poprawa organizacji procesu nauczania w szkołach w aspekcie zagadnień interkulturowych.
  5. Ulepszenie metod edukacji interkulturowej, wytwarzanie ciekawych materiałów dydaktycznych.
  6. Wprowadzanie ścieżek międzyprzedmiotowych do nauczania kultury.
  7. Rozbudzanie wśród uczniów idei aktywnego obywatelstwa, narodowych tradycji i wartości naszych własnych państw jak również szerszej europejskiej społeczności.
  8. Poprzez edukację i wzajemne wizyty, dostarczymy naszym uczniom sposobności do przełamywania barier i rozwijania tolerancji, pozytywnego stosunku wobec ludzi pochodzących z różnych ras, kultur, wyznających inną religię.
  9. kształtowanie otwartości, szanowania odmiennych poglądów, przełamywania stereotypów. 10.Aktywizowanie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i uczniów zagrożonych wykluczeniem społecznym.
  10. Promowanie równości płciowej i rasowej.
  11. Motywowanie nauczycieli i uczniów do nauki jęz. obcych.

Problemy i tematy do których zamierzamy się odnieść:
  • W celu włączenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi zamierzamy przeanalizować jakiego typu specjalne potrzeby mają nasi uczniowie i przygotować dla nich zróżnicowane metody i źródła wiedzy, aby umożliwić uczniom pochodzącym z różnych środowisk i prezentujących różne potrzeby i trudności, zaangażowanie się w partnerstwo w jego różnych aspektach. Będziemy stosować środki adekwatne do potrzeb uczniów. Co więcej zamierzamy niektóre działania zaadresować specjalnie dla tych uczniów i ich rodziców, zwłaszcza w przypadku uczniów z niską samooceną lub cierpiących z powodu różnych form zahamowań.
  • Partnerstwo daje kobietom i mężczyznom równy udział w partnerstwie. Każdy partner ma równy głos i może mieć wpływ na decyzję finalną.
  • Nasze tematy są całkowicie poświecone edukacji interkulturowej. Zgromadziliśmy szeroką grupę nauczycieli z różnych szkół zagranicznych, aby analizować, wymieniać doświadczenia związane z nauczaniem interkulturowym, aby ulepszać strategie integrowania uczniów pochodzących z wielokulturowych środowisk, wymieniać doświadczenia związane z rozwiązywaniem konfliktów oraz przemocy w szkołach - szczególnie o podłożu religijnym i społecznym. Pragniemy zwalczać przejawy rasizmu i ksenofobii.
  • Szczególną uwagę pragniemy poświęcić tym uczniom , którzy mają różnorodne problemy w środowiskach rodzinnych. Pragniemy wspierać ich poprzez dostarczanie pomocy psychologicznej, wspierać programami nauczania i uczenia się, utworzyć nowe fromy dodatkowych możliwości zajęć przedmiotowych w ramach programu Comenius. Środki uzyskane na realizację projektu umożliwią nam włączenie do niego dzieci pochodzących z rodzin o trudnych warunkach ekonomicznych
  • W naszym projekcie kładziemy nacisk na umożliwienie udziału nauczycielom i uczniom bez względu na ich możliwości zdrowotne. Niepełnosprawni nauczyciele i uczniowie będą mogli brać udział w całym projekcie od przygotowywania materiałów po udział w organizowaniu poszczególnych wydarzeń obchodzonych w szkołach. Odwiedzać miejsca związane z dziedzictwem historycznym, po uprzednim sprawdzeniu ich dostępności dla osób niepełnosprawnych w celu upewnienia się,że cały personel i uczniowie mogą brać udział.
  • Zagadnienia , którymi zamierzamy się zająć zachęcają biorące udział w projekcie instytucje do zaangażowania w jego realizację uczniów pochodzących z grup mniejszościowych. Pragniemy połączyć swoje działanie, aby podkreślić wkład wniesiony do społeczności europejskiej przez indywidualne jednostki czy grupy. Zdajemy sobie sprawę, że nasza zachęta kierowana do grup mniejszościowych musi być pozytywna i nie urażać niczyich uczuć.

Droga do osiągnięcia zamierzonych celów:

Nad projektem pracujemy ponad rok. Projekt żyje własnym życiem. W toku regularnych kontaktów z nauczycielami koordynującymi projekt w różnych szkołach, udało nam się go napisać. Punkt po punkcie został przez nas przedyskutowany i przeanalizowany, wymieniliśmy poglądy i opinie dotyczące partnerstwa. Szkoły, które już mają doświadczenie w pracach Comeniusa dzielą się zdobytymi doświadczeniami z partnerami, którzy uczestniczą w projekcie po raz pierwszy. Głos każdego partnera jest równie ważny i brany pod uwagę przy podejmowaniu decyzji. Temat naszego Partnerstwa brzmi: "Podróżujmy Wehikułem Czasu po naszych krajach sprzed i po przystąpieniu do Unii Europejskiej". Podstawowa forma kontaktu jest e-mail, skype, czasami telefon i faks. Wszystkie zadania są wspólnie opracowane i przedstawione w formie harmonogramu. Konieczność bycia w stałym kontakcie i szybkiej wymiany informacji skłania nas do korzystania z nowoczesnej technologii ICT. Każdego dnia nauczyciele używają Internetu, e-maili, przygotowują dokumenty, materiały, wykresy, diagramy, itp. Użycie technologii ICT staje się nawykiem, codziennym przyzwyczajeniem. Faks i telefon są używane, gdy konieczny jest bezpośredni kontakt pomiędzy partnerami. Kamera video używana jest do prezentacji wydarzeń kulturalnych, przygotowywanych w ramach projektu.

Aktywności:

  1. Stała wymiana informacji i doświadczeń pomiędzy koordynatorem projektu i partnerami.
  2. Poprawienie dotychczas używanych metod i przydatnych do nauczania o kulturze i tworzenie nowych.
  3. Organizowanie regularnych spotkań, warsztatów, szkolnych seminariów dla nauczycieli w celu dyskutowania i analizowania metod i strategii edukacji interkulturowej.
  4. Wprowadzenie zagadnień z zakresu edukacji interkulturalnej.
  5. Projektowanie i wytwarzanie materiałów dydaktycznych przydatnych w edukacji interkulturowej (plany lekcji, foldery, albumy, krzyżówki, gry, diagramy, mapy mentalne, filmy video, płyty CD, obrazy, zdjęcia, przewodniki dla nauczycieli, testy dla uczniów,itp.)
  6. Organizowanie szkolnych spotkań poświęconych światowemu dziedzictwu kulturowemu.
  7. Organizowanie lokalnych i regionalnych wycieczek do historycznych miejsc krajów goszczących, celem których jest zbieranie cennych materiałów, a które są niecodzienną formą nauczania o kulturze
  8. Organizowanie zajęć dla nauczycieli poświęconych edukacji europejskiej
  9. Organizowanie specjalnych zajęć dla nauczycielidotyczących szerokiego wykorzystania technologii ICT.
  10. Tworzenie blogów i stron prezentujących prace.
  11. Organizowanie wizyt studyjnych i spotkań w krajach uczestniczących w projekcie.
  12. Włączenie do prac nad projektem lokalnych stowarzyszeń kulturowych, muzeów, klubów młodzieżowych, władz likalnych, instytucji pedagogicznych
  13. Zamieszczanie informacji o pracach nad projektem w mediach (radio, prasa, telewizja).
  14. Organizowanie spotkań informacyjnych dla rodziców.
  15. Organizowanie wystaw w szkołach w celu promowania osiągnięć związanych pracami w partnerstwie.
  16. Informowanie o naszych osiągnięciach innych szkół w regionie.
  17. Formułowanie Klubów Europejskich w szkołach.
  18. Dokonywanie ewaluacji projektu.