„UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE” - COMENIUS                       english   polski

Finalna wizyta w Grecji galeria

Od 7.06. do 12.06.2010 roku delegacja nauczycieli z naszej szkoły ( Tomasz Pleban, Teresa Rzepecka oraz Magdalena Baćkowska) uczestniczyła w kolejnej partnerskiej wizycie w ramach Programu "Uczenie się przez całe życie" Comenius. Tym razem była to ostatnia wizyta, podczas której podsumowano dwa lata trwania projektu. Gospodarzem spotkania była Eksperymentalna Szkoła Podstawowa Kampos z greckiej wyspy Zakynthos. Na wyspę przybyły także delegacje nauczycieli z Portugalii, Turcji, Niemiec, Łotwy oraz z Rumunii. Podczas tej wizyty tradycyjnie już zwiedzaliśmy szkoły podstawowe oraz przedszkola. Dyskutowaliśmy na temat greckiego systemu edukacji oraz obserwowaliśmy lekcje. Byliśmy świadkami pięknych przedstawień artystycznych greckich uczniów, spotykaliśmy się z lokalnymi władzami, zwłaszcza zajmującymi się zagadnieniami szkolnictwa. Jednym z zadań było również dokonanie prezentacji zadań projektowych. Tym razem były to tańce narodowe.Organizatorzy przewidzieli również trochę czasu na zwiedzanie dziedzictwa narodowego Grecji. Widzieliśmy Akropol oraz  Olimpię , czyli najsławniejsze w starożytnej Grecji miejsce kultu religijnego Zeusa oraz starożytnych igrzysk olimpijskich. Po dokonaniu ewaluacji projektu pełni wrażeń wróciliśmy do Daleszyc.


Wizyta w Polsce -  Wolomin galeria

W dniach 16-22 maja 2010 roku nauczyciele ze  Szkoły  Podstawowej  im.  płk.  Mariana Sołtysiaka "Barabasza" w Daleszycach uczestniczyli w kolejnej  partnerskiej  wizycie w ramach Programu  "Uczenie  się  przez  całe  życie"  Comenius.  Tym  razem  gospodarzem  była Szkoła  Podstawowa  nr  7  z  Oddziałami  Integracyjnymi  w  Wołominie.   W   składzie   naszej delegacji byli: Dyrektor - Pan Tomasz Pleban, Zastępca Dyrektora - Pani Teresa  Rzepecka  oraz dwie  nauczycielki  języka  angielskiego  -  Pani  Magdalena  Baćkowska  oraz  Pani   Katarzyna Papros. Do Wołomina przybyły także delegacje nauczycieli z Grecji, Portugalii, Turcji, Niemiec, Łotwy oraz Rumunii. Koordynatorka z wołomińskiej szkoły - Pani Hanna Wilk  dostarczyła  wszystkim  gościom niesamowitych  wrażeń.   Mieliśmy   okazję   zwiedzić   wiele   placówek   edukacyjnych w Wołominie  i  porównać  je  do  tych  znajdujących  się  w  naszym  regionie.  Załoga  "Wehikułu Czasu" zawitała do wołomińskiego Przedszkola nr 9 i Przedszkola nr 5,  Szkoły  Specjalnej  oraz Liceum Ogólnokształcącego nr 1. Na Uniwersytecie Warszawskim  swoją  obecnością  zaszczycił nas dr Rafał Godoń - Prodziekan ds. studenckich i współpracy z  zagranicą z  Wydziału Pedagogicznego UW  oraz  dr  Jacek  Romaniuk  -  Dyrektor  Centrum  Kształcenia  Nauczycieli Języków  Obcych  i  Edukacji  Europejskiej  UW.  Nauczyciele  z  naszych  partnerskich  krajów wymieniali spostrzeżenia i dyskutowali o różnicach między polskim  systemem  edukacyjnym  a ich własnymi.W harmonogramie  wizyty  przewidziano  również  zwiedzanie   okolicznych   kościołów, warszawskich Łazienek Królewskich, Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Zofii Nałkowskiej i Urzędu  Miasta  w  Wołominie,  Wiszących  Ogrodów  przy  Uniwersytecie  Warszawskim  oraz Muzeum  Historii  Warszawy,  gdzie  mieliśmy  okazję  obejrzeć  krótki  film  dokumentalny   pt.: "Warszawa nie zapomni". Wołomińscy  gospodarze  zorganizowali  także  wycieczkę   do   Białowieskiego   Parku Narodowego, gdzie mogliśmy pod opieką przewodnika spacerować i  podziwiać  nietkniętą  przez człowieka puszczę i jej dzikich mieszkańców takich jak żubry, wilki, dziki, tarpany czy łanie. Nasza  europejska  rodzina  zwiedziła  również  Toruń   -   miasto   rodzinne   wybitnego polskiego   astronoma,   Mikołaja   Kopernika.   Mieliśmy   okazję    wziąć    udział    w    pokazie astronomicznym "Makrokosmos" w Planetarium im. Władysława Dziewulskiego. Kulminacyjnym punktem  przewidzianego  programu  była  wizyta  w  Teatrze  Wielkim  - Operze Narodowej w Warszawie.  "Straszny Dwór" Stanisława Moniuszki wzbudził wiele emocji i z pewnością pozostanie w naszej pamięci na długi czas.W ramach  pracy  nad  projektem  każda  delegacja  przygotowała  prezentację  na  temat rękodzieła  w  swoim  kraju.  Aby  wypróbować  teorię  w  praktyce,  nauczyciele   z   Wołomina zorganizowali dla nas warsztaty rękodzielnicze w swojej szkole.Wizyta w Wołominie przysporzyła nam  wielu  wrażeń  i  już  nie  możemy  się  doczekać kolejnej. Tym razem nasi nauczyciele pojadą na grecką wyspę Zakynthos.

Dzień Comeniusa galeria

Dzień 12 maja 2010 r. w Szkole Podstawowej im. płk. M. Sołtysiaka „Barabasza” upłynął pod hasłami: Comenius i Unia Europejska. Przeprowadzony i rozstrzygnięty został konkurs - „Unia Europejska w oczach dziecka”. Był to konkurs plastyczny. Dzieci za pomocą różnych technik zaprezentowały swoją wizję Unii Europejskiej. Z kolei uczniowie z klas IV-VI ze szkół podstawowych z naszej szkoły rywalizowali w Konkursie Wiedzy o Unii Europejskiej. Warto zaznaczyć, iż poseł do Parlamentu Europejskiego – Jacek Włosowicz postanowił objąć konkurs swym patronatem. Był on fundatorem wszystkich nagród konkursowych. Poseł nie mógł niestety gościć na naszej imprezie osobiście, jednak wysłannik z jego biura – pan Mariusz Gosek swą obecnością uświetnił naszą uroczystość. Konkurs był motywacją dla dzieci do zapoznania się z zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania Unii Europejskiej. Podczas konkursu uczniowie mogli sprawdzić i zweryfikować swoją wiedzę. Wyniki konkursu świadcząo tym, że uczniowie prezentują wysoki stopień znajomości zagadnień unijnych. Konkursy nie były jedynymi atrakcjami tego dnia. Klasy IV – VI z naszej szkoły przygotowały ciekawe prezentacje krajów, z którymi szkoła realizuje projekt Comenius Uczniowie zaprezentowali Portugalię, Grecję, Turcję, Niemcy oraz Rumunię. Było to zarazem podsumowanie dwóch lat trwania projektu w naszej szkole i okazją do pokazania naszej pracy nauczycielom i uczniom z terenu naszej gminy. Dzień ten był dla uczniów i nauczycieli z naszej szkoły prawdziwym świętem. Mamy nadzieję, że gościom się podobało i że w dobrych humorach powrócili do swoich szkół.



Wizyta w Turcji galeria

W dniach 21.03.2010 do 27.03.2010 trzech nauczycieli za Szkoły Podstawowej im. płk. M. Sołtysiaka „Barabasza” w Daleszycach ( dyrektor Tomasz Pleban, Tomasz Kosakiewicz oraz Magdalena Baćkowska ) uczestniczyło w siódmym oficjalnym spotkaniu w ramach Wielostronnego Szkolnego Programu Partnerskiego Comenius w Turcji. Szkołą goszczącą była Buhara Primary School z Adany w Turcji. W spotkaniu uczestniczyli nauczyciele z dziewięciu szkół z siedmiu krajów: gospodarze z Turcji dwie szkoły z Polski, szkoła z Grecji, Portugalii, Niemiec, Łotwy oraz dwie szkoły rumuńskie.Program spotkania był bardzo skrupulatnie zaplanowany. Nauczyciele biorący udział w spotkaniu zwiedzali szkoły państwowe i prywatne, poznali również funkcjonowanie jednego  z uniwersytetów. Nauczyciele oglądali szkolne przedstawienia uczniów ze szkół tureckich, prezentujące tradycyjne tańce oraz dokonali ewaluacji poprzedniego spotkania. Podczas pobytu znalazł się również czas na zwiedzanie zabytków i poznawanie kultury i zwyczajów tureckich. Niezwykła była podróż do Kapadocji- krainy historycznej w Tureckiej Anatolii, znanej przede wszystkim z charakterystycznych form tufowych, tworzących księżycowy krajobraz oraz z domów i kościołów wykutych w tufowych skałach. Kapadocja była aż do średniowiecza silnym ośrodkiem chrześcijaństwa oraz miejscem narodzin idei życia klasztornego. Kolejne momenty naszej podróży upłynęły na rozmowach o projekcie,o systemach edukacyjnych w różnych krajach, prezentowaliśmy produkty finalne wytworzone od ostatniej wizyty i planowaliśmy organizację ostatniego spotkania projektowego, spotkanie, które odbędzie się w Grecji w terminie 06/06/2010 -12/06/2010.


Wizyta w Portugalii galeria

Wizyta nauczycieli ze Szkoły Podstawowej im. płk.  M. Sołtysiaka „Barabasza”  w Viana do Castelo w Portugalii w dniach 3-9 stycznia 2010
 Na spotkanie uczestników projektu w z naszej szkoły pojechały trzy osoby: dyrektor szkoły – Tomasz Pleban, Magdalena Baćkowska oraz Agnieszka Dziurska. Była to już nasz piąta wizyta w ramach prowadzonego w naszej szkole projektu Comenius.
Program wizyty był, jak zwykle, bardzo ciekawie przygotowany przez gospodarzy. Zwiedziliśmy szkoły należące do zespołu szkół Agrupamento Vertical de Escolas de Darque,  Escola EB 2,3 de Carteado Mena, Primary school of Cabedelo nº 3, EB1/JI Vila Franca, EB1 Subportela Escola Superior de Educação de Viana do Castelo, High school of ESSMM, zapoznaliśmy się z portugalskim systemem oświatowym, podziwialiśmy popisy uczniów, lekcje w klasach przedszkolnych, ogólnokształcących, przysposobienia zawodowego, integracyjnych, w szkole średniej i kolegium nauczycielskim – szkole wyższej, oraz zwiedziliśmy Uniwersytet Minho i Santiago de Compostela. Omawialiśmy działania projektowe w minionym roku i ich efekty, prezentowaliśmy baśnie naszych krajów. Zachwycaliśmy się żywą ludową kulturą Viana do Castelo i okolicy – muzyką, tańcami, strojami – zarówno dziecięcymi jak i dorosłymi zespołami. Uczestniczyliśmy w spotkaniu z władzami w ratuszu Viana do Castelo. Zwiedziliśmy Porto i Santiago de Compostela, oglądając po drodze zabytki i miasteczka.
Dokonaliśmy ewaluacji działań w minionym roku i omówiliśmy kolejne zadania wynikające z naszego projektu na rozpoczynający się rok 2010 – rok kończący nasz wspólny projekt.
         Wizyta była wydarzeniem ogromnie ubogacającym naszą wiedzę i doświadczenie, umacniającym więzy przyjaźni przeżyciem dla wszystkich jej uczestników z 9 szkół z 7 krajów partnerskich.


Wizyta w Polsce - Daleszyce galeria

W dniach 07.12.2009 do 13.12.2009 Szkoła Podstawowa im. płk. M. Sołtysiaka „ Barabasza” w Daleszycach  podejmowała szkoły partnerskie z programu Comenius.
            Daleszyce były piątym przystankiem w podróży tego niezwykłego i wielobarwnego Wehikułu Czasu, do tej pory zawędrował on do Rumunii, Turcji, Łotwy i Niemiec.
            Dnia 7 grudnia 2009r. na jego  “pokładzie”  przybyła do daleszyckiej podstawówki grupa 24 nauczycieli z ośmiu europejskich szkół: Grecja - Peiramatiko Oloimero Dimotiko Sxoleio Kampou “P. Chiotis”, Portugalia - Agrupamento Vertical de Escolas de Darque, Niemcy - Siegerland – Grundschule, Łotwa - Liepupes vidusskola, Turcja - Seyhan Buhara Ilkogretim Okulu, Rumunia - Scoala Cu Cls. I-VIII “Dimitrie Cantemir” oraz Scoala Cu Clasele I-VIII  “ Vasile Lucaciu Carei”, Polska - Szkoła Podstawowa nr 7 z Oddziałami Integracyjnymi (Wołomin). 
            Tygodniowa wizyta rozpoczęła się od łez...wzruszenia. Pojawiły się one w oczach szanownych gości u progu naszej szkoły, gdzie czekały na nich uśmiechniete dzieci przebrane za śnieżynki i trzymające napis WELCOME TO DALESZYCE! To serdeczne powitanie umiliła swym ludowym akompaniamentem Kapela Świętokrzyska. Po przywitaniu nauczycieli w murach placówki, rozpoczęła się na dobre ekscytująca i mieniąca się wieloma kolorami tęczy podróż Wehikułem Czasu po naszym regionie.

Przystanek I: gmina – województwo – region

Swe pierwsze działania skierowaliśmy w stronę przybliżenia delegatom ze szkół partnerskich naszej gminy, województwa i regionu. Podczas spotkania z p. Burmistrzem Wojciechem Furmankiem w Urzędzie Miasta i Gminy Daleszyce poznali oni podział administracyjny Polski oraz strukturę i walory turystyczne Gminy Daleszyce. Wraz z gośćmi i przez pryzmat ich wrażeń odkrywaliśmy ponownie urok takich miejsc województwa świętokrzyskiego jak: Karczówka, Pałac Biskupów Krakowskich, Muzeum i Rezerwat Archeologiczny w Krzemionkach Opatowskich, Sandomierz, Kurozwęki oraz klasztor na Świętym Krzyżu, gdzie w dostojnym momencie ciszy można było ucałować relikwie Krzyża Świętego. Niezapomnianych wrażeń dostarczyły naszym gościom „perełki” regionu, a mianowicie Kraków i jego zabytki oraz kopalnia soli w Wieliczce.

Przystanek  II: wymiana doświadczeń pedagogicznych

Wizyty partnerskie odgrywają ważną rolę w projekcie. Pozwalają one na zapoznanie się z systemem oświaty w danym państwie. Organizowaliśmy konferencje pedagogiczne w celu dzielenia się wiedzą dotyczącą różnorodnych stylów uczenia się, pogłębiania wiedzy, kompetencji i umiejętności nauczycieli, zwłaszcza w zakresie edukacji interkulturowej.
Wiedze z zakresu polskiego systemu edukacji uzupełnilismy odwiedzinami w kilku placówkach oswiatowych: Ośrodku Szkolno – Wychowawczym Nr 2 w Kielcach, prywatnej szkole „AWANS” oraz Gimnazjum im. Jana Pawła II w Daleszycach.

Przystanek III: mozaika barw, słów, melodii i smaków

W gamę podróży i konferencji wpletliśmy złotą nić kunsztownie dopracowanych występów, które dostarczyły gościom, jak i nam samym artystycznych wzruszeń. Kapela Świętokrzyska poprzez stroje i muzykę wyraziła ludowe tradycje naszego regionu, Orkiestra Dęta OSP dała popisowy koncert różnego rodzaju utworów muzycznych, zaś zespół „Kryształki” ukazał niespożyte energię i radość życia młodych tancerzy. Wszechstronnie uzdolniona propagatorka rodzimego folkloru – p. Teresa Klimczak zabrała nauczycieli w świat papieroplastyki, a następnie nauczyła wykonywać bibułkowe kwiaty. Nie mogło zabraknąć popisów teatralnych w wykonaniu uczniów naszej szkoły, którzy zaprezentowali szacownemu gronu fragment „Małego Księcia” A. de Saint-Exupér’ego w języku angielskim. Zwieńczeniem tych artystycznych popisów był występ Zespół Pieśni i Tańca WDK Kielce, który w doskonałym stylu przeniósł wszystkich zgromadzonych na pożegnalnym spotkaniu w krainę, gdzie królowały polskie tańce narodowe. Tę wyborną ucztę dla ducha staraliśmy się urozmaicić czymś równie smacznym dla ciała. Nasi goście mogli rozkoszować się w tradycyjnych polskich przysmakach, jak i spróbować delikatesów serwowanych prosto z grilla w leśnej scenerii przez Nadleśnictwo Daleszyce.

Przystanek  IV: podziękowania i pożegnanie

Trud i wysiłek włożony w przygotowanie i przebieg wizyty wynagrodził nam słowa gości: ”Polska jest piekna! Na pewno tu przyjedziemy raz jeszcze.”


Wizyta w NIemczech  galeria


W dniach 14.06.2009 do 20.06.2009  czterech nauczycieli ze Szkoły Podstawowej im. płk. M. Sołtysiaka „ Barabasza” w Daleszycach  (Magdalena Baćkowska, Ewa Klimczak, Jolanta Naszydłowska i Grzegorz Wiącek)  uczestniczyło w czwartym oficjalnym spotkaniu w ramach Wielostronnego Szkolnego Programu Partnerskiego Comenius. Gospodarzem spotkania była Siegerland-Schule w Berlinie.
W spotkaniu uczestniczyli nauczyciele z dziewięciu szkół z siedmiu krajów; dwie szkoły z Polski, szkoła z Grecji, Portugalii, Turcji, Niemiec, Łotwy oraz dwie szkoły z Rumunii. Program spotkania był bardzo skrupulatnie zaplanowany. Nauczyciele biorący udział w spotkaniu oprócz szkoły uczestniczącej w projekcie odwiedzili szkołę   specjalną, szkołę ogrodniczą, spotkali się z władzami berlińskiego regionu Spandau oraz zwiedzali najważniejsze miejsca w Berlinie m.in.: wystawę „Historia Berlinu”,  Pomnik Holokaustu oraz Poczdam. W szkole odbyła się prezentacja i prelekcja dotyczące niemieckiego systemu edukacji oraz profilu szkoły Siegerland-Schule.
Podróż ta była bardzo owocna. Dokonaliśmy ewaluacji działań za rok szkolny 2008/2009 oraz opracowaliśmy punkty, które będziemy realizować podczas następnego roku szkolnego.

Tygodnie partnerskie  galeria


W kwietniu i maju roku szkolnego 2008/2009, uczniowie z naszej szkoły uczestniczyli w wielu aktywnościach związanych z obchodami Tygodni Partnerskich.Uczniowie przygotowywali zadania związane z geografią, historią, kulturą oraz tradycjami krajów, które wspólnie z nami uczestniczą w projekcie Comenius. Dzień 1 czerwca był finałem wszystkich działań. Uczniowie z każdej klasy przygotowali tańce, piosenki, przedstawienia oraz prezentacje Power Point, na temat wylosowanego państwa. Klasa Va zaprezentowała Grecję, Portugalię – Vb, Niemcy zostały zaprezentowane przez klasę VIa, Turcja przez klasę VIb, Rumunia przez klasę VIc, natomiast Łotwę przedstawiła klasa Vc.


Wizyta na Łotwie galeria

W dniach 22.03.2009 do 28.03.2009 czterech nauczycieli za Szkoły Podstawowej im . płk. M. Sołtysiaka "Barabasza" w Daleszycach (Magdalena Baćkowska, Katarzyna Papros, Monika Kraska oraz Marta Piórczyk) uczestniczyło w trzecim oficjalnym spotkaniu w ramach Wielostronnego Szkolnego Programu Partnerskiego Comenius. Gospodarzem spotkania była Liepupes vidusskola W spotkaniu uczestniczyli nauczyciele z dziewięciu szkół z siedmiu krajów; dwie szkoły z Polski, szkoła z Grecji, Portugalii, Turcji, Niemiec, Łotwy oraz dwie szkoły z Rumunii. Celem partnerstwa jest min. odkrywanie ciekawych aspektów różnorodności kultur i społeczności, wprowadzanie i realizowanie europejskiego wymiaru edukacji do naszych szkolnych programów nauczania, dzielenie się wiedzą dotyczącą różnorodnych stylów uczenia się, poznawanie różnorodnych aspektów edukacyjnych, pogłębianie wiedzy i umiejętności nauczycieli, poprawa procesu nauczania. Program spotkania był bardzo skrupulatnie zaplanowany. Nauczyciele biorący udział w spotkaniu oprócz szkoły uczestniczącej w projekcie odwiedzili integracyjną szkołę w miejscowości Saulkrasti, przedszkole "Ozolaine" oraz Łotewski Uniwersytet Rolniczy. Grupy obserwowały sposób prowadzenia lekcji, podziwiano przedstawienia artystyczne przygotowane przez łotewskich uczniów oraz lokalnych artystów. Odbywały się prezentacje i prelekcje dotyczące łotewskiego systemu edukacji oraz życia kulturalnego kraju. Znalazł się również czas na zwiedzanie dziedzictwa narodowego i kulturalnego Łotwy. Nauczyciele oglądali ekspozycje Narodowego Muzeum Historii Łotwy, Narodowego Muzeum Sztuki oraz wieżę kościoła św. Piotra. Zwiedziliśmy kilka pięknych miast i miasteczek ze stolicą  Rygą włącznie. Dla większości z nas warsztaty garncarskie były również niesamowitą atrakcją. Wielu nauczycieli spróbowało wytwarzania dzbanków i garnków tradycyjnym sposobem. Gospodarze dali się poznać jako ludzie perfekcyjnie zorganizowani, o niezwykle bogatym życiu kulturalnym. Teraz na własne oczy i uszy mogliśmy się przekonać jak bardzo Łotysze kochają śpiew i taniec i jak bardzo są w tym dobrzy. Była to owocna podróż, podczas której nauczyciele z siedmiu państw mogli nie tylko wymienić swoje doświadczenia związane z nauczaniem i realizacją projektu oraz ustalić plany na przyszłość, ale również przełamywać stereotypy i wyrabiać obiektywne poglądy. Już z niecierpliwością czekamy na kolejną, czerwcową, wizytę, w Berlinie.

Wizyta w Turcji galeria

W dniach 8/02/ 2009 do 14/02/2009 trzech nauczycieli za Szkoły Podstawowej im. płk. M. Sołtysiaka "Barabasza" w Daleszycach ( Magdalena Baćkowska, Halina Górska oraz Wojciech Bernecki ) uczestniczyło w drugim oficjalnym spotkaniu w ramach Wielostronnego Szkolnego Programu Partnerskiego Comenius w Turcji. Szkołą goszczącą była Buhara Primary School z Adany w Turcji. W spotkaniu uczestniczyli nauczyciele z dziewięciu szkół z siedmiu krajów: gospodarze z Turcji dwie szkoły z Polski, szkoła z Grecji, Portugalii, Niemiec, Łotwy oraz dwie szkoły rumuńskie. Celem partnerstwa jest min. odkrywanie ciekawych aspektów różnorodności kultur i społeczności, wprowadzanie i realizowanie europejskiego wymiaru edukacji do naszych szkolnych programów nauczania, dzielenie się wiedzą dotyczącą różnorodnych stylów uczenia się, poznawanie różnorodnych aspektów edukacyjnych, pogłębianie wiedzy i umiejętności nauczycieli, poprawa procesu nauczania. Program spotkania był bardzo skrupulatnie zaplanowany. Nauczyciele biorący udział w spotkaniu zwiedzali szkoły państwowe i prywatne, poznali również funkcjonowanie jednego z uniwersytetów. Nauczyciele oglądali szkolne przedstawienia uczniów ze szkół tureckich, dokonywali ewaluacji poprzedniego spotkania, które odbyło się w Rumunii, obserwowali lekcje prowadzone przez nauczycieli z Turcji. Podczas pobytu znalazł się również czas na zwiedzanie zabytków i poznawanie kultury i zwyczajów tureckich. Niezwykła była podróż do miejscowości Antakya, czyli starożytnej Antiochii. Ogromnym przeżyciem było dla nas zwiedzanie jednego z najstarszych tureckich muzeów, a także "najstarszej katedry świata" - kościoła św. Piotra. Tam to po raz pierwszy został użyty termin "chrześcijanin", co jak na muzułmańską Turcję, wydaje się dość niezwykłe. Kolejnym przeżyciem było zwiedzania Tarsu - miejsca narodzin św. Pawła. Oglądaliśmy tu studnię i resztki domu, w którym mieszkał . Kolejnym punktem naszej wyprawy było zwiedzanie miejscowości Mersin. W tym pięknie położonym kurorcie, z wieloma starożytnymi ruinami, ukrytymi jaskiniami, historia i mitologia nierozłącznie się przeplatają. Kolejne momenty naszej podróży upłynęły na rozmowach o projekcie, o systemach edukacyjnych w różnych krajach, prezentowaliśmy produkty finalne wytworzone od ostatniej wizyty i planowaliśmy kolejne spotkanie, które odbędzie się na Łotwie od 22/03/2009 do 28/03/2009. Turcja dała się poznać jako kraj o bogatej historii, pięknej tradycji i kulturze. Tureccy nauczyciele zaś jako ludzie bardzo gościnni, mili i sympatyczni. Już z niecierpliwością czekamy na kolejną wizytę, na Łotwie.

Wizyta w Rumunii galeria

W dniach 7/12 2008 do 13/12/2008 czterech nauczycieli za Szkoły Podstawowej im. płk. M. Sołtysiaka "Barabasza" w Daleszycach uczestniczyło w pierwszym oficjalnym spotkaniu w ramach wielostronnego szkolnego programu partnerskiego Comenius w Rumunii. Szkołami goszczącymi były Scoala Cu Clasele I-VIII "Vasile Lucaciu Carei " z Carei oraz Scoala Cu Cls. I-VIII " Dimitrie Cantemir" z Baia Mare. W spotkaniu uczestniczyli nauczyciele z dziewięciu szkół z siedmiu krajów; dwie szkoły z Polski, szkoła z Grecji, Portugalii, Turcji, Niemiec, Łotwy oraz dwie szkoły rumuńskie. Celem partnerstwa jest min. odkrywanie ciekawych aspektów różnorodności kultur i społeczności, wprowadzanie i realizowanie europejskiego wymiaru edukacji do naszych szkolnych programów nauczania, dzielenie się wiedzą dotyczącą różnorodnych stylów uczenia się, poznawanie różnorodnych aspektów edukacyjnych, pogłębianie wiedzy i umiejętności nauczycieli, poprawa procesu nauczania. Program spotkania był bardzo skrupulatnie zaplanowany. Nauczyciele biorący udział w spotkaniu uczestniczyli w konferencjach poświęconych rumuńskiemu systemowi edukacyjnemu, w spotkaniach z władzami miasta, obserwowali sposób prowadzenia lekcji, oglądali przedstawienia artystyczne przygotowane przez rumuńskich uczniów oraz lokalnych artystów. Kolejnym celem spotkania było również dokonanie ewaluacji zadań zrealizowanych od września w ramach projektu. Był również czas na zwiedzanie rumuńskich miast i regionów. Rumuńscy nauczyciele dali się poznać jako ludzie bardzo gościnni, sympatyczni i inteligentni. Była to wspaniała podróż, podczas której nauczyciele z siedmiu państw mogli nie tylko wymienić swoje doświadczenia związane z nauczaniem, ale również przełamywać stereotypy i wyrabiać obiektywne poglądy. Już z niecierpliwością czekamy na kolejną wizytę, która rozpocznie się 8 lutego, w Turcji

Zwiedzamy Warszawę galeria

W dniach 20 -21 maja 50 uczniów z klas V-tych uczestniczyło w szkolnej wycieczce do Warszawy. Nocleg zorganizowany został w szkole, z którą wspólnie uczestniczymy w projekcie Comenius – Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 7 z Wolomina. Wizyta ta była ważna dla obu szkół, gdyż stanowiła formę realizacji głównego celu naszego projektu, którym jest organizowanie wycieczek szkolnych do miejsc historycznych w najbliższej okolicy, regionie i kraju, w celu poznawania dziedzictwa narodowego i zbierania materiałów do nauczania kultury. Spotkanie to stało się dla nauczycieli z obu szkół dobrą okazją do dyskusji, dotyczącej sposobu realizowania kolejnych zadań wynikających z naszego projektu. Podczas dwudniowego pobytu w  Warszawie na nasze dzieci czekało wiele wrażeń. Pierwszego dnia podziwialiśmy kilka obiektów na Trakcie Królewskim oraz Park Łazienkowski: Pomnik Chopina, Stara Pomarańczarnia, Wodozbiór, Pałac na Wodzie, Teatr na Wyspie, następnie Agrykolę z Pomnikiem Jana III Sobieskiego. Obok Łazienek widzieliśmy również Belweder i poznaliśmy jego historię. Jechaliśmy Alejami Ujazdowskimi – ulicą ambasad i ważnych instytucji państwowych. Widzieliśmy budynek Sejmu, Pomnik AK oraz Kancelarię Premiera. Dzieci zaciekawiła również sztuczna palma stojąca przy rondzie de Gaulle’a. Na ulicy Krakowskie Przedmieście zwiedziliśmy kościół Św. Krzyża, w którym znajduje się serce Chopina, widzieliśmy Pałac Prezydencki, Pomnik Poniatowskiego oraz Pomnik Mickiewicza. Kolejnym punktem na naszej trasie był Plac Piłsudskiego: biurowiec zaprojektowany przez Normalna Fostera, miejsce pamiętnej mszy  Papieża Jana Pawła II i Grób Nieznanego Żołnierza oraz Ogród Saski z najstarszą fontanną w Polsce. Potem pojechaliśmy zwiedzać Nowe i Stare Miasto. Widzieliśmy Barbakan i Mury Obronne, Rynek Starego Miasta z Syrenką Warszawską, Katedrę,  Zamek Królewski i Kolumnę Zygmunta. Był to koniec zwiedzania pierwszego dnia. Po tym dniu pełnym wrażeń pojechaliśmy do szkoły w Wołominie na nocleg. Drugi dzień był również bardzo ciekawy. Zwiedzaliśmy szkołę w Wołominie, oglądaliśmy występy artystyczne, które uczniowie z Wołomina przygotowali specjalnie dla nas. Po pysznym obiedzie w  szkolnej stołówce wróciliśmy do Warszawy. Ogromną atrakcją dla naszych uczniów był przejazd z Placu Willsona do centrum Warszawy. Po wyjściu z metra udaliśmy się do Pałacu Kultury i Nauki. Tam obejrzeliśmy bardzo ciekawą wystawę interaktywną :” Sport i Szpinak”, podziwialiśmy Warszawę z 30 piętra PKiN, następnie pojechaliśmy do ZOO. Program wycieczki był bardzo bogaty. Uczniowie pełni wrażeń wrócili do domów o godzinie 21.30.

Udział naszej szkoły w III Jarmarku na Św. Michała - 28.09.2008 galeria

Powoli tradycją staje się udział naszej szkoły w "Jarmarku na Św. Michała", który jest organizowany przez Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Daleszyckiej. Nauczyciele i uczniowie przygotowali stoisko, prezentujące produkty finalne pierwszego zadania zrealizowanego w ramach programu Comenius. Miesiąc wrzesień w naszej szkole upłynął pod hasłem Dni Dziedzictwa Narodowego. Uczniowie włożyli wiele wysiłku w to, aby poznać najcenniejsze zabytki naszego miasteczka, naszą lokalną historię, tradycje oraz zwyczaje. Wiedzę tą zdobyli jeżdżąc na wycieczki do miejsc o wartościach historycznych, studiując literaturę i przeprowadzając wywiady z osobami starszymi. Również podczas lekcji historii uczniowie gromadzili informacje dotyczące historii, tradycji oraz legend związanych z naszym miastem. Efektem ich starań były prace plastyczne, pt. "Daleszyce w oczach dziecka", prezentujące najpiękniejsze, najważniejsze i najcenniejsze zabytki i miejsca naszej miejscowości oraz książki, pt. " Życie w latach młodości mojego dziadka". Książki powstały na podstawie wywiadów z dziadkami, na temat tego jak żyło się dawniej. W pracach tych uczniowie opisali obowiązki domowe swoich dziadków, ulubione gry, zabawy i zabawki, ulubione potrawy i najważniejsze wydarzenia z ich życia. Wydaje nam się, że prace dzieci cieszyły się ogromnym zainteresowaniem ze strony lokalnej społeczności. Jesteśmy dumni z tego, że mogliśmy wnieść swój mały wkład do tegorocznej imprezy i z niecierpliwością czekamy na IV Jarmark na Św. Michała.

Konkurs plastyczny i literacki

Dnia 3 września 2008 roku w ramach uczestnictwa w obchodach Europejskich Dni Dziedzictwa Narodowego ogłoszony został konkurs plastyczny, pt. " Daleszyce i okolice w oczach dziecka" oraz literacki, pt. "Życie w latach młodości mojego dziadka". Ogłoszone konkursy są wynikiem realizacji naszego wrześniowego zadania. Dzieci mają użyć dowolnych technik malarskich w celu przedstawienia najpiękniejszych, najważniejszych i najcenniejszych zabytków i miejsc w naszej miejscowości, z kolei książki powstaną na podstawie wywiadów z dziadkami, na temat tego jak żyło się dawniej. W pracach tych uczniowie opiszą obowiązki domowe swoich dziadków, ich ulubione gry, zabawy i zabawki, ulubione potrawy i najważniejsze wydarzenia z ich życia. Podczas lekcji historii uczniowie będą gromadzić informacje dotyczące historii, tradycji oraz legend związanych z naszym miastem. Przeprowadzą rozmowy z dziadkami i innymi osobami z naszej społeczności dotyczące tego, jak żyło się dawniej.

29.08.2008

29.08.2008- zorganizowane zostało szkolenie dla nauczycieli z zakresu TIK. Nauczyciele dowiedzieli się, jak efektywnie wykorzystywać technologię komputerową podczas prac nad projektem. Szkolenie poprowadził nauczyciel informatyki - Wojciech Bernecki. Pracę z uczniami rozpoczęliśmy od września. Uczniowie zostali poinformowani o możliwości uczestnictwa w programie przez dyrektora szkoły. Informacja została przekazana również przez nauczycieli działających w projekcie na lekcji danego przedmiotu oraz przez wychowawców klas podczas lekcji godziny wychowawczej.

28.08 2008

28.08 2008 nastąpiło zapoznanie grona pedagogicznego ze szczegółami projektu, przygotowanie dokładnego planu pracy, ustalenie roli i funkcji osób zaangażowanych w prace nad projektem. Nauczyciele zadecydowali o tym, w jaki sposób pracę nad projektem wpleść w życie szkoły. Podzielono zadania pomiędzy nauczycieli przedmiotów, które będą realizowane zarówno na zajęciach dydaktycznych, jak również na zajęciach pozalekcyjnych.